Recenze knihy; Věci, na které nastal čas

Petra Soukupová: Věci, na které nastal čas, Host-vydavatelství, 2020

Knihu jsem přečetla jedním dechem. Alespoň prvních 50 stran určitě. Petra Soukupová píše čtivě, je talentovaná, vypsaná, umí pracovat s příběhem. Kniha je o mladé ženě, která se zamiluje do svého budoucího partnera. Založí rodinu, mají děti, vše běží standardním způsobem. Když je dětem 10 a 13 let, žena u manžela zjistí nevěru. A věci se dají do pohybu. Všichni jsou změnou rodinné situace zasaženi a reagují po svém.

Uvědomila jsem si, že jsem ráda, že už neřeším situaci – hlídání malých dětí, úkoly do školy, vaření, domácnost, moje práce, čas na partnera. A možná proto mě moc nezajímaly popisy denních rodinných příběhů. Postavy nebyly psychologicky vykreslené, působilo to na mě šablonovitě. Při objevení nevěry nastala dramatická situace, která mě vtáhla do hry. Sice jsem nevěřila modelu – jít na jedno malé pivo do baru v blízkosti bydliště – a tam se zamilovat do obsluhy – to je riskantní a zároveň se mi to zdá jako z filmu 80. let. Nejsem jistá, že by někdo odešel jen s kufrem a nadále finančně zabezpečoval původní rodinu. Příběh byl vytržený ze všeho. Z jejich práce, původní rodiny, nebyli popsáni kamarádi, přátelé. Postavám jsem moc nerozuměla, nevěděla jsem, co prožívají a co je vede k jejich jednání.

Co se mi na knize jednoznačně líbí, je otevřený konec. Není jasné, co se bude dít dál a každý z nás si může promítnout své zkušenosti a taky svá přání, jak by chtěl, aby příběh dopadl. Kniha pokračuje u každého svým vlastním životem. Autorka nedává žádné zaručené rady, co dělat, čemu se vyvarovat. Dává prostor nám samotným.

Moje doporučení: je to kniha na jedno odpoledne, ale potom si rezervovat dlouhý čas na přemýšlení – sami pro sebe. Na otázky, které v nás kniha vyvolává. A za to dávám palec nahoru.